Islandes lielveikali ir nonākuši sarežģītā situācijā pēc tam, kad jauna tendence TikTok izraisīja nepieredzēti strauju pieprasījuma pieaugumu pēc gurķiem, un piegādātājiem nācās sacensties, lai tiktu galā ar pieprasījumu.
Tas notika pēc tam, kad sociālajos medijos ietekmīgi cilvēki šajā mazajā Ziemeļvalstī sāka dalīties ar salātu recepti, kurā bija rīvēti gurķi, sezama eļļa, ķiploki, rīsu etiķis un čilli eļļa.
Šī recepte ir kļuvusi tik populāra, ka Islandes lauksaimnieki vairs nespēj apmierināt augošo pieprasījumu, BBC News pastāstīja Islandes lauksaimnieku apvienība – Dārzkopju tirdzniecības uzņēmums (SFG).
Lai gan viens lielveikalu tīkls – Hagkaup – apšaubīja pieprasījuma saistību ar šo tendenci, tas atzina, ka gurķu iepirkumi ir palielinājušies vairāk nekā divas reizes.
SFG mārketinga direktore sacīja, ka pašreizējā situācijā lauksaimnieki Islandē nespēj apmierināt patērētāju pieprasījuma pieaugumu, taču cer, ka “pēc nedēļas vai divām” piedāvājums atkal normalizēsies.
Kristín Linda Sveinsdóttir teica, ka recepte izrādījusies “ļoti populāra” un arī citas receptes sastāvdaļas ir izpārdotas.
Šai tendencei ir saknes Kanādā, kur TikTok lietotājs Logans Mofitts, dēvēts par “gurķu puisi”, dalījās ar jaunām receptēm, kurās izmanto šo dārzeni.
“Dažreiz vienkārši vajag apēst veselu gurķi,” ir influencera frāze viņa daudzo recepšu video sākumā.
Satura veidotājam ir vairāk nekā 5,5 miljoni sekotāju, un kopš jūlija viņš gandrīz katru dienu dalās ar gurķu receptēm.
Šajā, kas, šķiet, ir aizrāvusi lietotājus Islandē, tiek izmantota sezama eļļa un rīsu etiķis, bet dažkārt Logans pievieno krēmsieru, avokado un pat kūpinātu lasi.
Neraugoties uz influencera neatslābstošo popularitāti tiešsaistē, Islandes eksperti ir centušies mazināt viņa saistību ar pašreizējo dārzeņu trūkumu.
Hagkaups sacīja BBC, ka šajā gadalaikā parasti ir novērojams Islandes gurķu trūkums.
Uzņēmuma pārtikas produktu vadītājs Vignirs Ēors Birgissons teica, ka tādu sastāvdaļu kā sezama eļļa un dažas garšvielas pārdošanas apjomi viņa veikalos ir “dubultojušies”, tomēr viņš norādīja, ka pašreizējais trūkums nav saistīts tikai ar TikTok tendenci.
Sveinsdóttir no SFG arī pauda zināmu skepsi, liekot domāt, ka nozīme ir citiem faktoriem. Pēc viņas teiktā, daži gurķu audzētāji šajā gadalaikā nomaina savus gurķu stādus, kas vēl nesniedz lielu ražu.
Turklāt skolas atgriežas pēc vasaras brīvdienām, kas rada papildu spiedienu uz piegādēm.
“Viss notiek vienlaicīgi,” novēroja Sveinsdotira, taču sacīja, ka sociālo mediju tendence joprojām ir viens no galvenajiem veicinošajiem faktoriem.
“Šī ir pirmā reize, kad mēs piedzīvojam kaut ko tādu,” teica Sveinsdotira, piebilstot, ka, ja TikTok tendence būtu kļuvusi populāra agrāk vasarā, “kad [gurķu] ražošana ritēja pilnā sparā”, un trūkums nebūtu manāms.
Islandes, kurā ir 393 600 iedzīvotāju, lauksaimnieki saražo aptuveni sešus miljonus gurķu, teica Sveinsdotira.
Viņi lepojas ar svaigās produkcijas apjomu, ko valsts spēj saražot, neraugoties uz bieži vien ekstrēmajiem laika apstākļiem.